De Anwarteropleiding dag 1,2,3 - Reisverslag uit Feld am See, Oostenrijk van Sanne Jacobs - WaarBenJij.nu De Anwarteropleiding dag 1,2,3 - Reisverslag uit Feld am See, Oostenrijk van Sanne Jacobs - WaarBenJij.nu

De Anwarteropleiding dag 1,2,3

Door: Sanne Jacobs

Blijf op de hoogte en volg Sanne

05 December 2015 | Oostenrijk, Feld am See

3-december-2015
Vandaag hebben we de hele dag theorie en zijn erg zenuwachtig ervoor.
We gaan met zen 7en en vanessa naar een hotel waar we de heledag theorie krijgen. Vanessa reed voor ons en ik reed met de rest in de bus achter haar.
In totaal zijn er maar 7 mensen die de anwarter opleiding doen. De rest is allemaal: Duits,Sloveens,Slowakije en noem maar op.
Theorie is heel moeilijk. Ze praten heel snel en kunnen ons niet dingen uitleggen in het nederlands. We moeten dus goed opletten. Gelukkig hebben we vrienden om ons heen die voor ons kunnen vertalen maar dit kan niet de heletijd.
Gelukkig hebben we een mega dikke map waar alles in staat. (wel helaas in het Duits). We zijn bang dat we onze theorie niet gaan halen want het is echt lastig en allemaal in het Duits. Ook moeten we italiaans leren maar dat krijgen we de volgende dag.
We kregen vandaag ook Weerkunde en Lawinekunde. Ook dit is weer super lastig omdat het in het Duits is.
Als wij duits waren hadden we dit zeker gehaald!
4-december-2015
Vandaag hebben we in de ochtend praktijk en in de middag theorie. We gaan weer met het busje en deze keer rijden de slowakijse meiden voor ons. We gaan naar Gerlitzen om te skiën. In Gerlitzen zijn er ongeveer 5 pistes open dus we hebben daar genoeg ruimte.
We moeten eerst voorskien om te zien wie welk niveau is. We zijn alle 3 mega zenuwachtig omdat dit voor ons pas de 2e dag was op de skies. Uit eindelijk kwamen we met ze 3en in de middelmatige groep gelukkig. Voor je anwarter moet je verschillende opdrachten doen en die gaan we deze 10 dagen oefenen.
Het is moeilijker dan je denkt, want ze willen dat je precies staat hoe het moet geen centimeter ernaast. Ook zijn de pistes niet super fijn. Het is warm en de pistes zijn ijzig en bobbelig.
Om half 3 zijn we klaar en hebben we theorie. We beginnen met natuurkunde en leren hoe pistes gemaakt worden en hoe sneeuwkanonnen werken. Daarna hebben we Italiaans! Dat was echt verschrikkelijk. Ten eerste hadden we weinig tijd en ging de man er dus mega snel door heen. Voor ons is het extra moeilijk omdat we het 2x moeten vertalen. Van Italiaans naar Duits en van Duits naar Nederlands. Om 6 uur zijn we pas klaar en hebben we het ook helemaal gehad!
5-december-2015
Vandaag hebben we weer in de ochtendpraktijk en in de middag theorie. Na de opleiding gaan we snel eten en daarna naar een evenement. We snapten het evenement niet echt. We kwamen in het dorp en er liepen allemaal enge figuren. Soort van pakken van paardenhaar en ze hadden dan enge maskers op en zwepen van paardenhaar. We hebben gevraagd aan ze wat dit inhoudt. Ze vertelde ons dat: Vroeger kwamen in de winter geesten naar de dorpen toe en de inwoners jaagde ze dan weg door achter ze aan te rennen met gekke pakken aan zweepjes van paardenhaar. (dit zijn: Krampussen?) Aan de pakken vast zitten ballen die geluid maken als ze bewegen. Ze rennen dan achter de geesten aan met hun zweep en slaan ze daarmee. Het is heel moeilijk uit te leggen maar het leek op Walibi Fright Nights!
De bezoekers waren dus nu de geesten. We werden alle 3 geslagen met die zweepjes en dat deed nog best pijn! In het dorp had je een rondje waar die krampussen liep en dan had je verschillende groepen. De groepen waren allemaal verschillende dorpen. Ik kan het niet goed uitleggen maar ik hoop dat ik jullie een beetje een idee heb kunnen geven.

Wikipedia uitleg: Van oudsher vermommen jonge mannen zich als de Krampus in de eerste twee weken van december. Vooral op de avond van 5 december zwerven ze over de straten en jagen kinderen (en volwassenen) angst aan met roestige bellen en kettingen. Het idee hierachter is dat met de geluiden de kwade geesten die rond midwinter aanwezig zijn verjaagd worden.
Ook komen Krampussen binnen in huizen. Waar Sinterklaas cadeautjes uitdeelt aan brave kinderen, is Krampus een dreiging voor straf voor de stoute kinderen. Hij geselt ze of stopt ze in zijn zak, waarna de stoute kinderen meegenomen worden naar het bos (zie ook man met de zak). In enkele plattelandgebieden is het traditie dat de Krampus jonge vrouwen met een tuchtroede straft.

De huidige Krampus-kostuums bestaan meestal uit rode houten maskers, de huid van een zwart schaap en hoorns. De jonge mannen in de plattelandsgemeenschappen nemen competitief deel aan de Krampus-evenementen; er gaat behoorlijk wat werk zitten in het maken van het kostuum. Het uiterlijk van de Krampus kan per dorp verschillen, zo wordt in bepaalde regio's het hoofd zwartgeschminkt.